lördag 7 juni 2008

Det händer inte mig

Trots att vi vet att det inte gör någon skillnad så upprepar vi det som ett mantra, om och om igen: Det händer inte mig. Någon annan skiljer sig, blir arbetslös, råkar ut för en olyckshändelse, eller får en svår sjukdom. Som cancer.Men det händer. Och denna gången har det hänt mig.
Den 28 maj var jag en av över 100 personer som fick en cancerdiagnos, en av de ca 2000 personer som varje år får diagnosen malignt melanom. Enligt Cancerfondens statistik kommer hälften av oss 100 att överleva; motsvarande siffra för oss med malignt melanom är ca 85%.

Statistik känns väldigt trubbigt nu. Och jag är livrädd.

Alla jag berättat för har sagt samma sak: Det kunde varit jag. När vi 60- och 70-talister växte upp, vem sade då att solen var farlig? Och solarierna, de som skulle frälsa oss kalla, ljustörstande nordbor under vintern, hur skulle de kunna vara en hälsofara när de värmde så skönt och gav så härlig färg?Idag vet vi att det är annorlunda.

Frågan är: vad gör DU med den informationen? Vill du inte veta? Tro mig, du vill.Ta ett första steg och boka en tid för att få dina leverfläckar kollade. Och ta det lugnt i solen. Denna sommaren lägger du grunden för ditt välbefinnande om 10-20 år. Så släpp mantrat och ta ansvar för ditt liv!


Inga kommentarer: