fredag 27 juni 2008

Jag blir arg

Intet ont anandes plockade jag upp tidningen från hallgolvet imorse. Redan när jag ögnade igenom förstasidan reagerade jag på en rubrik. "Solen inte bara farlig" stod det. När jag läser hela artikeln får jag reda på att den strålning som ökar risken för hudcancer, alltså den som är som högst mitt på dagen, minskar risken för "andra allvarliga sjukdomar". Det handlar om att solens UVB-strålar tillför D-vitamin, som minskar risken för bl a hjärt- och kärlsjukdomar, enligt en österrikisk studie.

Jag blir arg.

Varje år får ca 2000 svenskar malignt melanom och ca 3 700 får skivepitelcancer, som också är hudcancer som kan sprida sig, dock ofta lindrigare än malignt melanom. (Källa: G-P).

Malignt melanom var den 7e vanligaste cancerformen i Sverige 2006 (Källa: Cancerfondsrapporten 2008).

År 2005 dog sammanlagt 497 svenskar av någon form av hudcancer (Källa: Cancerfondsrapporten 2008). Det är ungefär samma antal som dör i trafiken varje år.

Det är sällan man ser artiklar i tidningen med budskapet: 'Javisst dör folk i trafiken, men herregud, tänk vad mycket bra saker vi får ut av att köra bil! Vi slipper sitta på knöiga bussar, vi kan hälsa på släkt o vänner och vi kan spela vilken musik vi vill.' Närå, trafikdöden debatteras högt och lågt, vilket jag givetvis inte har något emot!

MEN. Faktum kvarstår. Malignt melanom har, tillsammans med övriga hudcancerformer, under ett antal år varit den cancerform som ökar mest i Sverige (Källa: Cancerfondsrapporten 2008) och är en av de få cancerformer där man faktiskt kan påverka risken att insjukna genom sin livsstil.
Och så kommer G-P med detta. Jag tror faktiskt att 'skräckpropaganda', dock helst i nyanserad form, har verkan. Och att artiklar som denna har motsatt verkan. Många slarvläser och drar slutsatsen att 'nähänä, nu är det inte farligt att sola längre, vad skönt, då slipper jag ha dåligt samvete för att jag pressar järnet under sommarens få helsoliga dagar.'
När det handlar om att i grunden ändra attityder och beteenden.

Klart att jag inte kan vara objektiv eller se båda sidor av saken. Det skiter jag i. Jag blir arg ändå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Massmedia har aldrig varit bra på att sprida sann fakta.
Solen ger nyttiga D-vitaminer, men det räcker med att sola en yta stor som underarmens insida i 20 minuter (har jag fått lära mig). Med andra ord är det väldigt liten stund om man solar en hel kropp. Eller man kan också säga att det vi rör oss i solen vid t ex förflyttning mellan inne och ute räcker. Man kan verkligen bli trött på det som står i tidningen!