onsdag 9 juli 2008

Städar mitt virtuella skrivbord

Såhär på den sista (äntligen!) dagen inför semestern städar jag. Skrivbordet, bokhyllan, papperskorgarna på bordet som jag tömmer inför varje längre ledighet och sedan successivt fyller upp tills det är dags igen.
Datorn städas också. På skrivbordet (datorns alltså) ligger verkligen allt möjligt: kopia av min jämkningsansökan, vår nya Powerpoint-mall, min årsplanering på jobbet, diverse genvägar och lite annat smått och gott som jag lagt där, ovanpå den vackra kyrkan på Cypern (den som du kan se i min bild här bredvid) som är mitt skrivbordsunderlägg. En del ligger där för att jag använder det mycket, men ärligt talat ligger det mesta där för att jag, när jag lade där, tänkte: ’det får ligga här så länge så får vi se sen’. Och det är väl nu som är sen antar jag.

Mitt i detta kreativa kaos (ett uttryck som vi som jobbar inom s k kreativa yrken alltid kan ta till när det helt enkelt är väldigt rörigt) hittar jag ett litet oansenligt Worddokument med titeln ’Oro’. Varför har jag inte sett det förut, och hur länge har det legat där? Med tanke på hur jag har mått sista tiden borde den titeln lyst i neonbokstäver mot mig.
Jag tittar på Egenskaps-rutan för dokumentet innan jag öppnar det: 72 KB. Inte stort. Skapat den 23 aug 2007, enligt min kalender en helt vanlig arbetsdag för snart ett år sedan.

När jag öppnar känner jag igen det jag skrivit och tänker: ’hur kunde jag glömma bort något så viktigt?’ Minns inte var jag läste eller hörde det, men minns att jag tyckte att det var så bra sagt.
Så här står det:

Oro
är den ränta vi betalar
när vi lånar bekymmer
av morgondagen.

Det dokumentet får ligga kvar på skrivbordet. Det är för värdefullt för att städas bort.

Inga kommentarer: