söndag 18 januari 2009

Om mina brandvarnare - den i taket och den inom mig

Jag har tänkt sedan jag skrev om det här med att lära sig och tenta av. Funderat över vilka lärdomar jag har fått med mig under det senaste året. Tankarna har dansat runt, men ännu inte konformerat sig såpass att jag kan komma till några slutsatser.

En slutsats drog jag när söndagsmiddagen skulle tillagas. Olja på plåt, kyckling i plåt, in i ugnen. När jag tar ut plåten för att fylla på med grönsaker så inser jag blixtsnabbt 6 saker:

1. Det finns en hel del olja på plåten, men den är bara täckt till 20%, av kycklingen. Resten av utrymmet väntar på grönsakerna.

2. Varm olja orsakar en väldig massa os när man tar ut plåten ur ugnen.

3. Jag har inte satt på fläkten.

4. Min brandvarnare fungerar.

5. Man blir paralyserad av starka höga ljud.

6. Det är 2,70 i takhöjd i min lägenhet.

(Egentligen är det 7 saker men den 7e är så pinsam - jag struntar nämligen i att sticka ut huvudet i trappuppgången o ropa: "ingen fara, det är bara jag som lagar mat." Av detta kan man dra slutsatsen att nr 7 är: jag är feg. Men va fasen... jag väljer att släppa det.)

När både brandvarnaren och pulsen kommit ner så ser jag en lärdom i anknytning till det jag gått och tänkt på.

Min härliga kombination av separation och cancer, det var den varma oljan. Den effekt den hade på mitt system, både kroppsligt och själsligt är brandvarnaren. Fast min inre brandvarnare har stått och tjutit under väldigt lång tid. Inte hela tiden, men till och från. Och jag ser mönstret, och lärdomen: För att kunna tänka klart och redigt på nästa steg och inte springa runt som en galning med rusande puls så måste man först stänga av brandvarnaren.

För att återfå lugnet efter middags-malören tar jag ett stort glas rödvin. Men, när själens brandvarnare larmar för fullt - vad är det då som motsvarar det där vinglaset?
Och hux flux har jag ännu mer att fundera över.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle tro att glaset med vin representerar ditt behov av att helt enkelt sätta dig ner, fundera och ta det lugnt, när du som bäst behöver en broms, en stund av eftertanke, och ett litet försök att äntligen få njuta när du till slut tillåter dig det och dessutom kan.

Men det är ju bara jag....

Varm hand
Markattan

Anonym sa...

Och jag tänker på hur ivriga vi är att lära ut om brandvarnare och säkerhet och eldskydd. Och det är viktigt och nödvändigt för alla att lära sig.
Men att få lära sig om sin egen själs brandvarnare är mycket svårare att få till. Det krävs att man nästan demolerar både själen och varnaren innan man lär sig hanteringen.

Jaja, annars är det en hel del snö här i Småland men det gör gott för ljuset.
Kramelikram från vonna

Anonym sa...

Hej vännen, hoppas det är ok med dig. Idag kändes det faktiskt som lite vår i luften, svagt blå himmel och en blek sol...
Kram - vonna