måndag 5 januari 2009

Brev till livets skatteverk

Under 2008 sålde jag ett halvt hus, med en viss vinst. För att undvika skattesmäll så ansökte jag om jämkning, eller 'Särskild beräkningsgrund' som skatteverket nu döpt om det till för att vi deklaranter inte ska känna oss säkra på vår skatteterminologi.
Det innebär att under stora delar av 2008 har jag betalat väsentligt mer skatt än vad jag annars skulle gjort. Ja, jag vet, det är pengar som ändå ska in, men ändå. Jag kunde ju skjutit upp alltihopa så lite duktighetspoäng ger jag ändå mig själv.

För 2009 är situationen den omvända och idag fick jag beslutet från skatteverket att jag p g a mina ganska höga bostadsräntor nu kan betala lite mindre skatt under detta året. Skönt.

Jag funderar på om jag skulle skicka ett brev till Livets Skatteverk:

"Hej. Under 2008 betalade jag väldigt väldigt mycket, så jag tänkte nu ansöka om att istället FÅ lite tillbaka, få lite insatt på pluskontot varje månad. Det behöver inte vara så mycket, och gärna jämnt utpytsat över året. Det lyckades ni ju bra med när det gällde allt som drogs från mitt livskonto 2008, då borde det väl gå på andra hållet också. Det är nämligen så att med tanke på alla uttag ni gjorde så behöver jag nu lite tid att få bygga upp ett kapital, lite besparingar att ta av, så kan ni vara så snälla att se till att fixa detta? Exempel på insättningar jag skulle uppskatta är ett grundkapital bestående av en god hälsa och ett behållet jobb kompletterat med jämnt spridda skurar av gapskratt,gemenskap med andra människor samt lugn och trygghet i mig själv och den jag är. Toppat med lite bonusar i form av tro och hopp.Det är inte för mycket begärt tycker jag, med tanke på allt ni roffat åt er under 2008.

Vänligen
Lilla Lobelia
Vän av rättvis fördelning"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen dum idé alls att skriva till Livets skatteverk. För visst borde vi väl få lite återbäring i år..

Anonym sa...

Som jag har förstått det ska man tydligen vända sig till "han där uppe" med dylika förfrågningar, men det tror jag vi skiter i. Åtminstone vi som vet att Jesus födelse mest är att likna vid Jesus förödelse.

Markattan

Fieli sa...

Jag vill också gärna ha adressen till Livets skatteverk, tack.
Lite återbäring detta år vore inte mer än rätt - för oss båda!
Kram vännen!

Lilla Lobelia sa...

Vi kanske skulle fundera på en grupptalan?