onsdag 7 januari 2009

Islossningen är här.

Plötsligt, i bilen på väg hem så kommer det över mig. Jag kör på Norrleden, precis innan fartkameran vid Vädermotet.

Det är så starkt att det blixtrar framför ögonen och jag känner hur det krampar i magen. Jag blir iskall samtidigt som jag känner svetten på ryggen.

Jag tror att jag skrek rakt ut.

Sen kom tårarna, och har fortsatt komma sedan dess.

Allt kommer nu. Inte i några förskönande fluffiga pasteller. I kalla, grälla färger, präglade av realism. Jag kan inte minnas när jag kände så starkt senast, så förtvivlat, naket. Jag ser mängder av bilder framför mig. De handlar om mig. Det som hänt mig. Alla insikter. Dödsångesten, förtvivlan över 'just jag'. Hopplösheten. Vännerna som vill förstå men som jag inte släpper in. Han som jag älskar så mycket och sårat så fruktansvärt. Skuld. Skam. Smärta. Och en bedövande, förlamande ensamhet. Självförvållad. Anklagande. Antagligen rättvis, om det nu finns något sådant som rättvisa.

Mitt stora isblock har börjat smälta. Jag inser att det som finns däri är saker som frusits in under många, många år. Det känns som om min själ ska svämma över och mitt hjärta brista. Och fastän det nu är snart 6 timmar sedan jag satt där i bilen så rinner tårarna konstant. Undrar om det är den vägen allt smältvatten ska ut.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh lilla du. Tycker så synd om dig, att du ska behöva ta dig igenom all skit för att bli riktigt glad och nöjd igen. Ser fram emot vårt samtal, hoppas att du ringer snart. Tänkt mycket på dig idag med ska du veta.

Varm hand
Markattan

Sanna sa...

Skönt. Och hemskt. Låt dem komma.

Jag tänker på dig.

KRAM!

Anonym sa...

Det är hemskt att vara så där bottenlöst ledsen men samtidigt är det ju bra att du kan få ur dig skiten. Och det är ju nödvändigt också så att du kan gå vidare.
Men det är så tröttande...

Varma hälsningar vonnaponna

Anonym sa...

De tårar som har strömmat behöver inte strömma igen... du skall fylla en hink, sade en klok kvinna till mig en gång, och det som du har fyllt hinken med behöver du inte göra om. Det är gjort arbete.

Kanske lättar den tanken....? Funkar i alla fall för mig de där jobbigaste dagarna... lite.