lördag 7 februari 2009

Till sist...

När det närmar sig slutet, i filmer, böcker, berättelser, så tycker jag om när alla trådar knyts ihop. Inget abrupt slut som lämnar mycket till läsaren/tittaren att fantisera och dra slutsatser om, utan en full redogörelse för hur allt slutar, och gärna även en "6 månader senare"-sekvens på slutet så man verkligen får alla fakta.

Så, nu när jag skriver det sista inlägget i den här bloggen, så önskar jag att jag kunde göra likadant, både för min egen skull, och för dig som läser. Önskar jag kunde berätta om vad som hände sen - var det maligna melanomet den enda cancer jag fick? Hur gick det med magen? Hittade jag och Mannen ett sätt att närma oss varann, för att kunna gå vidare, kanske en ny Lobelia för honom och en ny Man för mig? Lyckades jag släppa skulden? Hur gick det med rädslan, som dominerade mitt liv under hela denna period? Blev jag uppsagd i varselvågen? Fick jag det vanliga liv som jag drömde om?

Att jag inte lämnar svaren beror inte på att jag vill undanhålla dem, utan på att jag inte vet. Jag hade hoppats kunna få sluta åtminstone någon cirkel, men så blir det inte, utan alla trådar är onystade.

Nu återstår bara att tacka för mig. Fastän jag kan så många ord så finner jag inte de rätta för att tacka alla er, kända och okända, nära och långt borta, som följt mig genom denna blogg-resa. Läst, kommenterat, tänkt på mig, brytt er om. Det pratas mycket om hur kallt vårt samhälle blivit, men jag kan inte hålla med. När människor som aldrig sett varandra, inte skulle känna igen varann om de möttes på gatan, samlas i cyberrymden och delar sina innersta tankar, drömmar, rädslor och stöttar, skrattar, gråter tillsammans, då kan jag inte säga att samhället är kallt. För jag har fått så mycket värme, så mycket bry om. Det som började som en kanal för mig att få ur mig allt som bara bubblade, det blev så mycket mer; mer än jag någonsin kunnat ana.

Nu fortsätter mitt liv och mina strävanden. Vad gäller min sjukdom så vill jag hitta forum där jag kan få berätta för andra hur det är att få cancer vid 38 års ålder, och om allt som hänt med mig. Om du som läser har ett forum där jag kan passa, låt mig veta. Jag vill ge något tillbaka, vill hjälpa andra, och också ge en hemsk, stigmatiserad sjukdom ett ansikte. Ett friskt ansikte.

Tack alla som läst, stöttat, funnits där -fysiskt eller i tanken. Det känns sorgligt att sluta skriva, jag kommer att sakna gemenskapen här. Jag är frestad att lägga undan detta inlägg i byrålådan och skriva på som vanligt. Men, nu är det dags.

Till dig som läser vill jag säga 2 saker:

Tack. Från hjärtat. Tack.
och
Malignt melanom är en av de snabbast ökande cancerformerna i Sverige. Bli inte en i den statistiken. Ta det varligt med solen i sommar, snälla. Visa att du lärt dig något av mig.


PS. Lilla Lobelias brevlåda är öppen ifall du vill skicka en rad: lilla.lobelia@hotmail.com

10 kommentarer:

Anonym sa...

Åh Lilla Lobelia, nu blir jag lite ledsen. Har tyckt som mycket om att läsa om hur du har det, vad som händer och hur det går. Respekt ändå för att du vill avsluta, och tack för att du berättar att du lägger av att blogga, då behöver jag inte sitta och vänta på nästa inlägg. Nu blir det tomt i bloggvärlden, lite tystare, mindre klokskap och färre skratt.

Allraste varmaste handen till dig

Markattan

Anonym sa...

Tack för att jag har fått vara med på din resa, även om jag känner att även jag hade velat få svar.

Jag har lärt mig jättemycket av dig.

Många KRAMAR

Sanna

Anonym sa...

Du är bäst!

Känns så skönt att vi har börjat träffas IRL igen...

Puss & Kram
SockerConny

A N N I K A sa...

Kommer att sakna dig i min blogglista. Men du - visst kan du återkomma om, säg, ett år och ge oss en liten uppdatering? Bara en liten? Please?

All lycka till dig i framtiden, vart den än tar dig!

*kram*

Anonym sa...

Du har mejl.

Anonym sa...

Vi hörs och ses! Kram!

jamtkattis sa...

Du vet var jag finns & jag tänker mycke på dig ! Hoppas att vi snart kan ses..

Kramisar
Katarina

Anonym sa...

Håller med övriga, det blir "tyst" att inte få läsa om dig! Men jag förstår och respekterar ditt beslut. Jag finns här!
Tänker på dig! Och du, jag har gjort som du uppmanar, kollat mina fläckar. (ok)
Kram i miljoner

Filippa sa...

Lobelia, va synd att du slutat när jag hittade hit. En "prick-syster" *ler*
Hoppas livet är ljust utan solen, du skriver så fantastiskt att jag inte förstår hur du kan sluta.

Kram !

Mamma Melissa sa...

Läser det här om och om igen och kan inte förstå att det har gått snart ett helt år... vet inte ens om du kikar in här numera... men det gör jag då och då och jag hoppas att du mår väl!